Nijmegen, Nederland
+31618154242
gijs@soundseekers.nl

Audio branding

Audio branding: wat moet ik met geluid en wat levert het me op?

standout-icon

Ben je verantwoordelijk voor een merk en haar imago? Of wil je met jouw organisatie een bepaald publiek aanspreken? In een wereld die wordt overspoeld door visuele uitingen zoals logo’s, reclameborden en websites, is krachtige communicatie steeds belangrijker om op te vallen en zo je doelgroep te bereiken. Elk merk en organisatie heeft vandaag de dag een eigen specifieke visuele identiteit.

Maar hoe val je dan nog op?

definitie-sonic-brandingWat als ik je vertel dat er een andere manier is om top of mind te kopen bij je doelgroep? Als ik je vraag naar de Nokia-ringtone, of die tune van Friends. Je kunt ze waarschijnlijk zo weer meezingen. Of denk eens aan dat liedje van die ene zomervakantie, je waant je meteen weer op het strand. Door deze effecten van muziek en geluid kun je als organisatie specifieke gedachten en emoties op bij je doelgroep oproepen. Waardoor mensen je merk omarmen. Je product kopen. Of een fijn gevoel krijgen wanneer ze je bezoeken. Dát is audio branding.

Wat krijg je dan? Een krachtige tune voor een videopresentatie, de juiste muziek voor winkelbezoekers, of de geluiden in een smartphone-app. We ontwikkelen ze tegelijk maken en laten ze aansluiten bij de identiteit en kernwaarden van je merk of organisatie. Dat begint met een audio-logo (dat ‘deuntje’ waaraan je te herkennen bent).

audio-huisstijl-en-uitingen

Aanvullend op je visuele huisstijl ontwikkel ik een audio-huisstijl. Hierin staat beschreven hoe geluid en muziek voor jouw merk of organisatie moet klinken. Wat voor klanken? Welke instrumenten? Wat voor sfeer? Welk ritme? Alles in lijn met wat jij uit wilt stralen. Op basis van de audio-huisstijl gaan we muziek en geluid produceren. Het kan gaan om geschikte bestaande muziek, op maat gecomponeerde muziek, en om sound design van de niet-muzikale geluiden.

Alle interactie-momenten met je doelgroep voorzien we van het juiste geluid:

Hoe komen we daar? Om tot deze audio-huisstijl en muziek en geluid te komen, doorlopen we de volgende stappen:

  • Stap 1: Een analyse van je (beoogde) organisatie- of merkidentiteit. Wat zijn de kernwaarden die je wilt uitdragen? Soms doen we samen een klankanalyse, waarbij ik samen met jou op zoek ga naar de muzikale kenmerken die passen bij deze identiteit. Welk type muziek, ritme en klanken passen bij jouw organisatie?
  • Stap 2: Ik vertaal je merk- of organisatie-identiteit in muzikale kenmerken. Welke klanken en instrumenten? Welke ritmes en tempo’s?  Dit worden de ingrediënten voor de volgende stap.
  • Stap 3: Compositie van het audio-logo. Het basisgeluid (melodie en klanken) dat je merk auditief weergeeft.
  • Stap 4: Opstellen van de audio-huisstijl, compositie en productie van muziek en audio. Ik componeer muziek op maat voor promofilmpjes, events, wachtmuziek voor de telefoon, etc. Ik ontwikkel de functionele geluiden voor bijvoorbeeld een app. Ik selecteer bestaande muziek voor in de winkel of op kantoor. En voor muziek en geluid die later ontwikkeld wordt stellen we een audio-huisstijl op.

stappen-audio-brandingtraject

Maar muziek op maat, dat is toch heel duur? Muziek op maat kan ongelooflijk prijzig zijn. Grote merken besteden soms wel tonnen aan de muziek voor hun branding en reclame. Zo duur hoeft het niet te zijn. Zelfs voor de prijs van een paar animaties of bedrijfsfilmpjes kan ik al een audio-huisstijl voor je ontwikkelen. Ik bespreek graag je wensen en mogelijkheden, en kan op basis daarvan een goede prijsindicatie voor jouw organisatie geven.

Ik zoek alleen maar muziek voor onder een filmpje. Dat kan! Ook wanneer je snel wat muziek nodig hebt of een voice-over wilt opnemen, is muziek op maat mogelijk. Neem contact op om te bespreken hoe muziek en geluid jou kunnen helpen je doelen te bereiken.

Benieuwd naar concrete voorbeelden? Bekijk mijn portfolio voor de case van Bovemij.

Kennismaken met de wereld van audio branding? Volg mijn Audio Branding Vlog op YouTube!